Wordt stress de baas. Enkele tips (het werkt echt)

1) Kom los van je werk
Nieuwe ontwikkelingen als smartphones, laptops, overal in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk en thuiswerken maken het steeds lastiger om werk en privé te scheiden. Toch is het belangrijk dat je in je vrije tijd helemaal los komt van het werk. Is dat lastig te realiseren omdat je (ook) thuis werkt? In dat geval: doe minimaal een dag per week iets wat helemaal niets met het werk te maken heeft.

2) Check niet steeds je werkmail
Ben jij altijd bereikbaar? Check en beantwoord je ook buiten werktijd je werkmail? Pas daarmee op. Volgens onderzoekers van de University of Surrey is altijd bereikbaar zijn een grote oorzaak van stress. Uit hun onderzoek blijkt dat mensen meer last hebben van stress, naarmate zij vaker hun werkmail checken.

3) Maak tijd voor privé
Er kan niet altijd gewerkt worden. De mens heeft rust, regelmaat en afwisseling nodig. Tijd besteden aan je privéleven geeft een mooie afleiding van het werk en helpt je de batterij weer op te laden.

4) Geniet van cultuur
Door cultuurbezoek raak je beter opgewassen tegen werkstress en zwaarmoedigheid. En managers gaan er zelfs beter door leidinggeven. Dat blijkt uit onderzoek door Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA). Laat de boel dus lekker de boel en bezoek het theater, een concert, de film of een andere culturele activiteit.

5) Ga sporten
Sporten heeft een heilzame werking op stress. Door de lichaamsbeweging kom je psychisch tot rust en laad je weer energie op.

6) Adem rustig
Gewoon rustig in- en uitademen. Adem diep in alsof je de eerste frisse lentegeuren wilt inademen. Hyperventileer niet, maar adem rustig en volledig weer uit.

7) Even uitblazen
Gun jezelf regelmatig een pauze tijdens het werk. Even een paar minuten het kantoor verlaten en de benen strekken verhoogt de productiviteit.

8) Stel prioriteiten
Je kunt niet alles doen. Beslis wat je wilt doen en plan wanneer je dat gaat doen. Beslis ook wat je niet wilt doen. Vermijd zoveel mogelijk de mensen die je alleen maar tijd kosten.

9) Delegeer taken
Als je personeel hebt, maak er gebruik van. Bekijk welke van de werkzaamheden echt door jou gedaan moeten worden en welke je aan je personeel over kunt laten. En delegeer de taken die je kwijt wil.

10) Deel je zorgen 
Onderzoekers van de University Of California ontdekten dat als twee mensen hun zorgen met elkaar delen, het niveau van het stresshormoon cortisol in beide personen daalt. De stress neemt vooral af als de zorgen gedeeld worden met iemand die in dezelfde situatie zit en daar vergelijkbare gevoelens bij heeft. Deel je zorgen dus met de juiste persoon en je stress neemt af.

11) Fake niet teveel
Zet je een vrolijke glimlach op als een belangrijke klant op bezoek komt? En doen je werknemers dat als jij binnenloopt? Onderzoekers van de University of North Carolina ontdekten dat mensen massaal een vrolijk humeur faken als een hoger geplaatste op bezoek komt. Als die weer weg is, gedragen ze zich weer oprecht. ‘Fakers’ zijn na een vergadering echter minder tevreden en het faken kost ze veel energie. De onderzoekers denken dat faken uiteindelijk zelfs tot een burn-out kan leiden. Fake dus beter niet teveel.

12) Leer nee zeggen
Iedereen moet leren om nee te zeggen. Doe je dit niet, dan blijven anderen werk op je schouders stapelen.

13) Doe je deur dicht
Het is belangrijk dat je je goed kunt concentreren op je werk. Daarbij kun je beter niet afgeleid worden. Laat je kantoor geen zoete inval zijn. Doe de deur eens dicht en concentreer je op wat er voor jou belangrijk is.

14) Neem de telefonische verkoper niet op
Ongevraagde aanbiedingen via telefoon, mail en post hebben wel degelijk een kostprijs. Namelijk jouw tijd en aandacht. Meld je af voor alle acquisitieactiviteiten die voor jou geen nut hebben.

15) Doe een ding tegelijk
We doen steeds vaker twee dingen tegelijk: bellen tijdens het autorijden, vergaderen tijdens de lunch, een telefoontje plegen tijdens het schrijven van een brief. Het kan handig zijn, maar je kunt er ook erg gestrest van raken, zeker ook omdat de kans dat je fouten maakt veel groter wordt. Doe zoveel mogelijk een ding tegelijk.

16) Doe de belangrijkste klus eerst
Heb je meerdere klussen liggen? Begin dan met de klus die het belangrijkst is om vandaag op te pakken en concentreer je daar op. De rest moet even wachten.

17) Maak die vervelende klus af
Zit je ergens tegenaan te hikken? Doe het en maak het af. Dan ben je ervan verlost. Opzien tegen een vervelend klusje kost vaak meer energie dan het gewoon doen. Doe het rotklusje goed, zodat je zeker weet dat je er daarna klaar mee bent.

18) Doe het helemaal goed
Als je aan een klus begint, maak hem dan goed en helemaal af. Dat spaart stress. Het is vervelend om later te ontdekken dat je dacht dat je een klus klaar had, maar dat je er toch nog iets aan moet doen.

19) Geef jezelf een schouderklopje
Geniet van wat je bereikt. Geef jezelf een schouderklopje als je iets af hebt, ook als het iets kleins is.

20) Ruim je bureau op
Er ligt troep op je bureau, omdat je geen tijd hebt om het op te ruimen. Maar later kost het tijd, want dan heb je dat ene stuk nodig en waar ligt het nou? Een opgeruimd bureau helpt je werk overzichtelijk te houden en scheelt daardoor tijd.

21) Lege dag in je agenda
De boog kan niet altijd gespannen staan. Reserveer in je agenda zo af en toe een lege dag. Je kunt dan genieten van het niks te doen hebben, werk inhalen waar je eerder niet aan toegekomen was, en/of vooruit werken.

 

Bron: BC

 


TIP!  Vind je ONDERNEMEN leuker dan je ADMINISTRATIE neem eens vrijblijvend contact met ons op

Powered by OrdaSoft!